Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review, 2011 (roč. 92), číslo 1

Nová poslání NATO vyžadují nové schopnosti: Lisabonský summit 2010

New Defence Capabilities for New NATO Missions (Lisbon 2010)

Pplk. Ing. Ivo Pikner, Ph.D., pplk. Ing. Miroslav Krčmář, doc. Ing. Milan Kubeša, CSc.

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 3-8  

Příspěvek se zabývá novými pohledy na poslání Aliance v nadcházejícím období pěti až deseti let. Toto poslání je podmíněno dosažením vyšší úrovně budoucích vojenských schopností při zajišťování obrany a bezpečnosti v rámci Aliance i mimo ni. Charakterizuje některé iniciativy, které je potřebné realizovat k dosažení požadovaných schopností a také nutná zdrojová a procesní opatření členských států a Aliance jako celku. Příspěvek se opírá o myšlenky obsažené ve studii Center for Technology and National Security Policy National Defense, USA. Článek charakterizuje vybrané iniciativy a procesní opatření členských států a Aliance jako celku, které bude nutné...

Systémový přístup ke globální bezpečnosti (Barack Obama v polovině prezidentského mandátu)

Global Security: System Approach (Barack Obama's First Midterm)

PhDr. Antonín Rašek

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 9-37  

Ti, kdo spekulují o úpadku moci jediné současné supervelmoci, protože všechny říše jednou upadly nebo se dokonce rozpadly, zapomínají na jeden důležitý faktor, možná primární: Američané úspěšně překonali pět vážných krizí: občanskou válku, první světovou válku, hospodářskou krizi 1929, druhou světovou válku, Vietnam. Mají k dispozici nezměrný lidský potenciál, nejmodernější technologie a vědeckovýzkumnou základnu, která je stále schopna jim zajistit další úspěšný vývoj. Pro mladé talenty z celého světa jsou Spojené státy stále Mekkou.

Koncept operačních směrů (1. část)Vojenské umění

The Lines of Operation Concept (Part I)

Ing. Ján Spišák

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 38-49  

Ozbrojené síly vedou své aktivity v závislosti na podmínkách daných specifickým operačním prostředím. Operační situace může vyžadovat vedení boje vysoké intenzity, protipovstalecké aktivity, činnosti spojené s vynucováním či posilováním míru, případně jsou řešeny úkoly humanitární pomoci obyvatelstvu. Kombinace těchto aktivit zvyšuje komplikovanost situace, v níž vojska působí. V průběhu procesu plánování musí moderní velitel a jeho plánovači zvažovat nepřeberné množství faktorů, majících vliv na správnou formulaci variant činností k nasazení vojenské síly, pro naplnění stanovených vojenských a politických cílů operace. Vojenské aktivity, kterým na...

Velitelsko štábní cvičení "Dobré sousedství 2010" - poznatky a zkušenosti (CPX Good Neighbourhood 2010)Vojenské umění

The Command Post Exercise "Good Neighbourhood 2010" (CPX GN 2010): Lessons and Experiences

Ing. Ladislav Koláček, Ing. Petr Ryp

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 50-59  

Cílem tohoto článku je poskytnout poznatky a zkušenosti autorů z velitelsko štábního cvičení (CPX) "Dobré sousedství 2010" (Good Neighbourhood 2010), kterého se zúčastnili jako zástupci české strany ve funkcích zástupce řídícího cvičení (pplk. Ing. Ryp) a pozorovatel (Ing. Koláček) na Akademii Ozbrojených sil Slovenské republiky v Liptovském Mikuláši. Obsahem článku kromě historie cvičení "Dobré sousedství" a všeobecných informací, popisujících charakter cvičení, je objasnění rozhodovacího procesu velitele a štábu na úrovni praporního úkolového uskupení (PrÚU) při plánování nasazení PrÚU do operace.

Jaké vysokoškolské vzdělání potřebují vojenští profesionálové?Názory, polemika

What Type of University Education for Military Professionals is Necessary?

Doc. RNDr. Ladislav Halberštát, CSc., plk. Ing. Vladan Holcner, Ph.D, mjr. Ing. Pavel Foltin, Ph.D.

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 60-70  

Článek je příspěvkem k diskuzi o systému přípravy vojenských profesionálů rezortu Ministerstva obrany. Naznačuje komplexní přístup k problematice v kontextu národních i mezinárodních souvislostí současného pojetí vojenského povolání, celoživotního učení a vzdělávání, i předpokládaného použití ozbrojených sil.

Potřebuje armáda vlastní hodnotový řád?Informace

Civil-Military Reflections: Does the Army Need Its Own Value Code? (Military Culture, Professionalism, and Constabulary Force)

Mgr. Tomáš Kučera

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 71-82  

Je vojenské řemeslo posláním, povoláním, či pouhým zaměstnáním? Je budování vojenské kultury nezbytné pro bojeschopnost armády, nebo ohrožením její demokratické kontroly? Jaké je a jaké by mělo být soužití vojenského hodnotového řádu (vojenská kultura, vojenská etika či vojenský étos) s hodnotovým rámcem občanské společnosti? Takovými otázkami se zabývají teoretická a analytická díla v rámci oborů vojenské sociologie a teorie civilně-vojenských vztahů (CMR - Civil-Military Relations). Právě reflexí tohoto tématu v dílech CMR se bude věnovat tento článek.

Česká republika a její účast v evropských vojenských dopravních organizacíchInformace

The Czech Republic and Its Participation in European Military Transport Organizations

pplk. Ing. Martin Rejzek, Ph.D., pplk. Ing. Luděk Hradecký

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 83-93  

Organizace Severoatlantické smlouvy a Evropská unie se již řadu let potýkají s úskalím, jak přepravit bojové jednotky na dlouhé vzdálenosti k okamžitému působení kdekoliv na světě. Potřeba strategických přepravních kapacit je spojována s rozvinutím, udržováním a stažením sil v rámci jejich účasti na mírových a stabilizačních operacích nebo poskytováním humanitární pomoci v oblastech zasažených přírodními, případně průmyslovými katastrofami. V celkovém kontextu NATO a EU do jisté míry deklaruje tuto požadovanou schopnost. [1] Nicméně většina členských států disponuje omezenými strategickými přepravními kapacitami. Zajišťování potřebné výše kapacit je...

Posttraumatická stresová poruchaInformace

Posttraumatic Stress Disorder

Ing. Jaroslav Kulíšek

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 94-113  

Posttraumatická stresová porucha je duševní porucha (emocionální choroba, nemoc dle ICD-10, F43.1), která se zpravidla vyvine jako následek hrůzné, děsivé a život bezprostředně ohrožující situace nebo v důsledku získání jinak vysoce nebezpečné osobní zkušenosti, prožitku. [1]

Budování nejnižšího hodnostního sboruVojenský profesionál

The Creation of Lowest Army Rank Corps

Podplukovník Ing. Bohuslav Pernica, Ph.D.

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 114-118  

Výkon ozbrojených sil je založen na činnosti vojáků vykonávajících službu v nejnižších a nižších vojenských hodnostech, tedy vojáci řazení k mužstvu, poddůstojníkům/rotmistrům a praporčíkům. Ti dnes tvoří 80 % stavu vojáků z povolání v ozbrojených silách České republiky a jsou pro vojenskou službu získáváni náborem na trhu práce. Potřeba armády zachovat konkurenceschopnost na tomto trhu je příčinou toho, že je třeba zaměřovat stále větší pozornost na tyto hodnosti a nabízet těmto vojákům nejenom adekvátní finanční ohodnocení jejich služby a podmínky služby, ale také perspektivu jejich kariéry. Ta je umožněna správným přístupem pro budování a formování...

Úprava pitné vody prováděná speciálními ženijními jednotkami Bundeswehru v AfghánistánuVojenský profesionál

Water Purification Done by Special Logistics Troops of Bundeswehr in Afghanistan

Ing. Vladislav Vincenec, Ph.D., doc. Ing. Miroslav Cempírek, CSc.

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 119-127  

Článek poskytuje informace o způsobu zabezpečení bojových jednotek Bundeswehru vodou. Rozebírá novou koncepci výroby pitné vody a technologie úpravy vody, organizaci a vybavení úpraven vody a jejich použití v rámci operace ISAF v Afghánistánu. Pojednává o vybraných úpravnách pitné vody a současných trendech úpravy vody v Bundeswehru.

Partnership for Learning Program: online výuka s rodilým mluvčím jako doplněk k prezenční výuce anglického jazyka na Univerzitě obranyJazyková příprava

Partnership for Learning Program: Online Drill with Native Speaker As a Supplement to Full-time Study of English at the Defence University

PhDr. Ivana Čechová Ph.D., Mgr. Radek Nedoma, RNDr. Oldřich Kříž, Jiří Mrenka

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 128-136  

Využití multimédií ve výuce cizích jazyků je způsobem, jak pozitivně ovlivnit motivaci i výsledky výchovně-vzdělávacího procesu. Využití česko-kanadského projektu Partnership for Learning Program umožňuje synchronní komunikaci mezi rodilým mluvčím a studentem/účastníkem jazykové přípravy bez ohledu na jejich vzdálenost. Vzájemná komunikace je příležitostí pro studenty používat jejich druhý jazyk nejen při odborných diskuzích, ale i při řešení problémů, relevantních jejich studijnímu zaměření, zájmům a koníčkům. Součástí článku je rozbor zkušeností, které autoři doposud získali.

Dvě monografie o bezpečnosti ze SlovenskaRecenze

Two Monographs on Security from Slovakia

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 137-143  

Prof. Dr. Štefan Volner, CSc. je pilný autor, i když se s jeho díly můžeme často seznamovat s jistým zpožděním. Tak je to s jeho dvěma tematicky spojenými publikacemi Bezpečnosť ĺudstva a Bezpečnosť 21. storočí. Již z podtitulu první knihy je zřejmé, že autor vychází z co nejširšího pojetí bezpečnosti.Volner, Š. Bezpečnosť ĺudstva: Planéta - Vedecko-technický systém - Vesmír - Mikrosvet, vydal PhDr. Milan Štefanko, Bratislava: vydavaťelstvo IRIS, 2009, 362 stran.Volner, Š. Bezpečnosť 21. storočí,.vydal PhDr. Milan Štefanko, Bratislava: vydavaťelstvo IRIS, 2009, 388 stran

Poručík ve výslužbě Stanislav Drong, válečný veterán, příslušník 1. čs. armádního sboru v SSSRPersonálie

Lieutenant Stanislav Drong (ret.), War Veteran, First Czechoslovak Army Corps in the USSR

Plk. v.v. Petr Majer

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 144-146  

Stanislav Drong se narodil 10. září 1919 v Hrádku ve Slezsku. Otec pocházel z Hrádku, maminka z Bystřice nad Olší. V Hrádku navštěvoval polskou obecnou školu. Ve studiu pokračoval v nedaleké Bystřici na měšťanské škole. Po jejím absolvování se vyučil malířem natěračem a až do roku 1940 byl zaměstnán u soukromého podnikatele v Třinci. Velmi těžce a nepochopitelně nesl přijetí tzv. Volksliste č. 3 svými rodiči. "Tehdy mi maminka říkala, že byla na sepisování národností a že teď jsme Slezané. Já ji na to odpověděl, že znám národnost českou, polskou, německou, ale nevím, co to je národnost slezská! Vzpomínám si, že jsem chtěl tehdy dokonce zajít na německý...