Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 60-70
What Type of University Education for Military Professionals is Necessary?Opinions, controversy
The paper is a contribution to the ongoing discussion regarding training, drills and education of military personnel. It indicates a comprehensive solution of the issue both in national and international connection of the current approach to military vocations, life-long learning Vojenské rozhledy 1/2011 and expected deployment of the present-day armed forces. Using results of a research conducted within the Czech Ministry of Defence and Armed Forces, authors specify roles of individual stakeholders in the process of training and education in the military and define prerequisites of an effective military educational and training system. The authors treat this problem in context of the so-called National Qualification Framework, multinational project of EU member states Military Erasmus, activities conducted by European Security and Defence College (ESDC) and others.
Keywords: armed forces,univerzity of defence,military professionals,education
Published: March 15, 2011 Show citation
References
- BROŽ, Ivan. Manažeři války. 2. vyd., Praha: Epocha, 2003. ISBN 80-86328-31-7.
- KIRKPATRICK, Donald L. Evaluating training programs: The four levels. San Francisko: Berrett-Koehler, 1994, ISBN 80-7178-463-X.
- PHILLIPS, Jack. J. Return on Investment in Training and Performance Improvement Programs. 2. vyd. Boston: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2003. ISBN 0750676019.
- ZŮNA, J., PERNICA, B. Potřebuje vysokoškolské vzdělání vojenských profesionálů reformu? Vojenské rozhledy, 2010, roč. 19, č. 3. s. 72-83. ISBN 1210-3292.
- Evropský rámec kvalifikací (EQF) pro celoživotní učení. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, červen 2005, http://www.kvalita1.nuov.cz/data/721_EQF_1_verze.pdf
- Zástupci evropských vojenských univerzit v Brně, http://www.vabo.cz/novinky.aspx?id=2190.
- Historie a vývoj vysokého školství, http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/p/3314-10.
- Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2007, ISBN 978-80-254-2218-2.


