Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 2/2007: 159-165
Autonomie a self-instruction při studiu cizích jazykůJazyková příprava
Problematika jazykového vzdělávání se dostává do popředí zájmu prakticky ve všech oblastech lidské činnosti. Článek představuje nové přístupy v oblasti studia cizích jazyků v podobě autonomie a self-instruction, čímž se snaží poskytnout jak vojenským, tak civilním odborníkům potřebný základ pro úvahy nad vývojovými směry v této velmi důležité a významné oblasti. V konkrétním úhlu pohledu se článek zabývá charakteristikou, významem a možnostmi využívání těchto přístupů. Každá metoda je podrobně rozebrána v souvislosti s dosahovanými cíli, typickými charakteristikami a možnostmi využití v jazykové praxi. Závěrem jsou zdůrazněny možnosti zvyšování celkové studijní efektivnosti.
Klíčová slova: vojaci z povolani,elearning,efektivnost,jazykova priprava
Autonomy and Self-instruction in Learning Foreign Languages
There are many methods/ways how to master foreign languages. Dickinson (1987) stresses that self-access learning is using materials in a self-instructed way to facilitate learning. This term is "neutral on how self-directed or other-directed the learners are". Students could choose to be either self-directed or tutor-directed learners. Seen in this light, tutor-guided schemes might be considered to be an appropriate device for students who opt for tutor-directed learning in the self-access learning centre. Among others, Benson (2001) describes selfaccess learning as dealing with the relationship between the self-access system and autonomy in learning which means learners organising the self-access learning resources and environments to interact with the process of their own learning. Despite the variations in defining self-access learning, all educators mentioned by Capt. Vráblíková acknowledge the important role that a learner plays in the language acquisition process in the self-access approach of learning and emphasise the promotion of autonomous learning in each individual through taking responsibility for his/her own learning.
Keywords: efficiency,language training,military professionals,e-learning
Zveřejněno: 15. červen 2007 Zobrazit citaci


