Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 4/2007: 168-174
Motivace jako významný faktor při studiu cizích jazyků (Gardnerův socio-vzdělávací model)Vojenská pedagogika
Tento článek se zabývá problematikou Gardnerova socio-vzdělávacího modelu a úlohy motivace, jakožto významného faktoru při studiu cizích jazyků. Motivace je zde rozdělena do dvou základních typů: integrativní a instrumentální. Integrativní motivace má podobu pozitivního přístupu studenta ke skupině mluvící cílovým jazykem ve snaze integrovat se do této skupiny. Instrumentální motivace zdůrazňuje cíl získat určité sociální či ekonomické ocenění prostřednictvím znalosti cizího jazyka, což reprezentuje významnější a funkčnější důvod pro studium cizího jazyka. Rovněž je zde představena intrinsická a extrinsická motivace z pohledu různých autorů věnujících se dané problematice. V závěru jsou zmíněny motivační postupy, techniky v souladu s motivační hierarchií.
Klíčová slova: vojenske skoly,vzdelavani,jazykova priprava
Motivation as an Important Factor in Learning Foreign Languages (Gardner's socio-educational model)
What is motivation? In fact, motivation is the force behind doing something, including the desire, the need, the energy, and the actual doing of it. It is a combination of various factors. Motivations vary so much. In formal descriptions of the socio-educational model of language acquisition (Gardner), we define the whole class of variables as the social milieu. Individual differences regarded as the most eminent are as follows: intelligence, aptitude to learn foreign language, last but not least, and the pressure from social surrounding. Nowadays, the concept of integrative motivation is often referred to (Dorneyi) in discussions about the learning of another language. The present-day concept is drawn from real life, from social interactions that force a man to overcome his language barrier (Finegan). Instrumental motivation means better university/working rating, better financial reward (Sansone, Harackiewicz, Intrinsic and Extrinsic Motivation: The Search for Optimal Motivation and Performance). In spite of mentioned differences, motivation and successful acquisition of foreign language represent a complex outlet that could be tested and evaluated.
Keywords: language training,military schools,education
Zveřejněno: 15. prosinec 2007 Zobrazit citaci


