Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 4/2006: 102-105
Školení adaptabilních důstojníkůInformace
Článek definuje adaptabilní velení a doporučuje postupy školení adaptabilních velitelů, důstojníků i poddůstojníků. Pro rozvoj adaptabilních velitelů a pro získávání mužů, kteří mají vysoké schopnosti jako je technické vzdělání, znalost cizích jazyků a znalost cizích zemí musejí ozbrojené síly zavést programy rozvoje velitelů se zřetelem k požadavkům operačního prostředí.
Developing Adaptative Leaders
The forward-thinking and respond to the challenges of today's dynamic operational environment demands as necessary: first, to attract and develop young people to become adaptative leaders possessing enhanced skills, i.e. we must align leader-development programmes for the new operating environment; second, to respond to the forces' needs in meeting the challenges of the operational environment-the forces have to undergo a transformation. Adaptability is critical to urban stability and support operations, as these operations present complex challenges to commanders for which no prescribed solutions exist. Warfare and technology are rapidly evolving; doctrine lags behind the need for ready solutions. Officers are confronted by many situations outside the doctrinal framework. No amount of technology can offset the effects of chaos theory ...169 Clearly, there is a need to quickly learn knowledge/skill sets, coupled with a new operating frame that might be radically different from the skills and knowledge developed through classical training (Military Review, January/February 2006, Tomáš Weiser, What is the Chaos? Dějiny a současnost, 5/2002).
Zveřejněno: 15. prosinec 2006 Zobrazit citaci
Reference
- Mjr. F. John BURPO. The Great Captains of Chaos: Developing Adaptive Leaders. Military Review, January/February 2006.
- Brig. gen. Volney J. WARNER, pplk. James H. WILLBANKS. Preparing Field Grade Leaders for Today and Tomorrow. Tamtéž.
- Tomáš WEISER. Co je teorie chaosu a jaký význam může mít pro vědu o dějinách ve 21. století? Dějiny a současnost, č. 5/2002.


