Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 2/2018: 95-108

Evaluace kvality vzděláváníRecenzované - Přehledový

Jan Kroulík

V kontextu systému evaluace kvality vzdělávání v kariérových kurzech, organizovaných při Centru bezpečnostních a vojenskostrategických studií Univerzity obrany v Brně, se článek zabývá evaluačními dotazníky k průběhu kurzu. Je ukázán přínos zavedení dotazníků online a přetrvávající výskyt odpovědí, nevalidních ve smyslu jejich nevyváženosti u jednotlivých respondentů. K filtraci tohoto nežádoucího přirozeného jevu je navržena metoda určení konzistence sady odpovědí. Získané poznatky vedou k cíli posílit kvalitu i kvantitu obdržených odpovědí na evaluační dotazníky. Z hlediska kvality je záměr pokračovat ve filtrování nevalidních odpovědí i pomocí navržené metody. Z hlediska kvantity je záměr účastníky motivovat k vyplnění dotazníku k průběhu kurzu jeho rozdělením na části tak, aby mohli pocítit změny na základě jejich odpovědí ještě během svého kurzu.

Klíčová slova: Evaluace; kariérové kurzy; kvalita; vzdělávání;

Evaluation of Education Quality

Within the context of evaluation system of education quality in career courses that are organized at the Center for Security and Military Strategic Studies of the University of Defence in Brno, the article deals with course evaluation questionnaires. It demonstrates benefits of introducing online questionnaires, and a persistence of responses sets that are invalid in terms of internal imbalance. To filter out this undesirable natural phenomenon, a method was proposed for determining the consistency of responses sets. The outcomes lead to the goal to enhance quality as well as quantity of responses to evaluation questionnaires. In terms of quality, the intention is to continue filtering out invalid responses sets using the proposed method. In terms of quantity, the intention is to motivate the course participants to fill the evaluation questionnaire by dividing it in parts, so that they can experience the changes based on their responses yet during their course.

Keywords: Evaluation; Career courses; Education; Quality.

Zveřejněno: 15. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kroulík, J. (2018). Evaluace kvality vzdělávání. Vojenské rozhledy / Czech Military Review99(2), 95-108
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČEP, David. Kariérové kurzy jako nedílná součást celoživotního vzdělávání důstojníků OS ČR. In: XXXV. mezinárodní kolokvium o řízení vzdělávacího procesu. Brno, 2017, s. 27-32. ISBN 978-80-7231-419-5.
  2. NĚMEČEK, Vojtěch, Jaroslav KOLKUS a František MIČÁNEK. Vojenské kariérové kurzy pro přípravu vyšších důstojníků. Vojenské rozhledy [online]. 2014, 2355(3) [cit. 2017-08-25]. ISSN 2336-2995. Dostupné z: http://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/vzdelavani-a-vycvik/vojenske-karierove-kurzy-pro-pripravu-vyssich-dustojniku.
  3. TENKL, Miroslav. Kirkpatrickův čtyř-úrovňový model: teorie, praktické využití a možná úskalí. Evaluační teorie a praxe [online]. 2014, 2014(1) [cit. 2017-08-25]. Dostupné z: https://www.evaltep.cz/inpage/kirkpatrick/.