Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 83-93
Česká republika a její účast v evropských vojenských dopravních organizacíchInformace
Organizace Severoatlantické smlouvy a Evropská unie se již řadu let potýkají s úskalím, jak přepravit bojové jednotky na dlouhé vzdálenosti k okamžitému působení kdekoliv na světě. Potřeba strategických přepravních kapacit je spojována s rozvinutím, udržováním a stažením sil v rámci jejich účasti na mírových a stabilizačních operacích nebo poskytováním humanitární pomoci v oblastech zasažených přírodními, případně průmyslovými katastrofami. V celkovém kontextu NATO a EU do jisté míry deklaruje tuto požadovanou schopnost. [1] Nicméně většina členských států disponuje omezenými strategickými přepravními kapacitami. Zajišťování potřebné výše kapacit je odvislé od dostupnosti prostředků, které mají v právu hospodaření vybrané ekonomicky vyspělé státy a zejména nabídky dopravního trhu. V této souvislosti není vyloučena soutěživost k přístupu ke zdrojům.
Klíčová slova: strategicka preprava,vojenske schopnosti,vojenska doprava,nato,evropska unie
The Czech Republic and Its Participation in European Military Transport Organizations
The NATO Washington Summit in 1999 discussed Defence Capability Initiatives to increase Alliance defence potential together with capacities for accelerated deployability and mobility of NATO forces. This fact was underlined during Prague Summit 2002. One of Prague Capabilities Commitments is the requirement of deployability and sustainability in operations. Among others, this requirement is met by Memorandum of Understanding and bilateral agreements. The Czech Republic is involved in activities of international organizations, enumerated in this article. We support a principle of specialization, the concentration to limited, part-time scale of transport capacities operating for Czech peacekeeping missions. Active participation in the Movement Coordination Centre Europe could be the leading pattern for synergic cooperation in the field of strategic transport.
Keywords: european union,nato,strategic movement,military transportation,military capabilities
Zveřejněno: 15. březen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- Defence Capabilities Initiative (DCI), December 1999, Overview [online]. NATO Fact Sheets, 2006. [cit. 2010-08-29]. Dostupné z WWW:
- AJP 4. 4(A). Allied Joint Movement and Transportation Doctrine. 2. vyd. Bi-SC MT Forum: NATO Standardisation Agency, 2005. s. 35-36.
- ABEN, Bert. Sealift Coordination Centre Introduction [51st Surface M&T Panel]. Antwerp, 7 September 2004.
- KAMMEL, Benedikt, NOEL, Andrew. Airbus to Start A400M Army Plane Serial Production From Yearend. Bloomberg Businessweek [online]. Vystaveno 15. 3. 2010 [cit. 2010-09-16]. Dostupné z WWW:
- BILLEKENS, Hennie. Multinational Implementation Arrangement concerning Strategic Sealift Commitments. Update by the Chairmanship of the Multinational Sealift Steering Committee [MSSC meeting]. Tallinn, 2 April 2009.
- The ARK Project. Navy Danish Admiral Fleet [online]. 2010. [cit. 2010-09-12]. Dostupné z WWW:
- ANDERSEN, Morten Bérard. Strategic Sealift in Europe and the future of the RO-RO market. [MSc in Maritime Economics and Logistics]. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam, 30. 09. 2006. s. 24-25.
- HOYLE, Craig. Czech Republic outlines need for two KC-390s. Flightglobal - serious about aviation. [online]. Vystaveno 14. 09. 2010 [cit. 2010-09-15]. Dostupné z WWW:
- KARAFFA, Vladimír, HRADECKÝ, Luděk et al. Strategická přeprava ozbrojených sil ČR a možnosti jejího dalšího rozvoje [Závěry z experimentálního cvičení konaného ve dnech 30. 9. - 2. 10. 2009]. Praha: SOPS MO, oddělení podpory strategického rozhodování. 27. listopadu 2009. s. 13-15.
- Movement Coordination Centre Europe - Coordinating the Shared Use of Multinational Strategic Lift [General Brief]. Eindhoven: Royal Netherlands Air Force Base, 10. August 2010.


