Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2011: 60-70

Jaké vysokoškolské vzdělání potřebují vojenští profesionálové?Názory, polemika

Doc. RNDr. Ladislav Halberštát, CSc., plk. Ing. Vladan Holcner, Ph.D, mjr. Ing. Pavel Foltin, Ph.D.

Článek je příspěvkem k diskuzi o systému přípravy vojenských profesionálů rezortu Ministerstva obrany. Naznačuje komplexní přístup k problematice v kontextu národních i mezinárodních souvislostí současného pojetí vojenského povolání, celoživotního učení a vzdělávání, i předpokládaného použití ozbrojených sil.

Klíčová slova: univerzita obrany,ozbrojene sily,vojaci z povolani,vzdelavani

What Type of University Education for Military Professionals is Necessary?

The paper is a contribution to the ongoing discussion regarding training, drills and education of military personnel. It indicates a comprehensive solution of the issue both in national and international connection of the current approach to military vocations, life-long learning Vojenské rozhledy 1/2011 and expected deployment of the present-day armed forces. Using results of a research conducted within the Czech Ministry of Defence and Armed Forces, authors specify roles of individual stakeholders in the process of training and education in the military and define prerequisites of an effective military educational and training system. The authors treat this problem in context of the so-called National Qualification Framework, multinational project of EU member states Military Erasmus, activities conducted by European Security and Defence College (ESDC) and others.

Keywords: armed forces,univerzity of defence,military professionals,education

Zveřejněno: 15. březen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Halberštát, L., Holcner, V., D, P., & Foltin, P. (2011). Jaké vysokoškolské vzdělání potřebují vojenští profesionálové? Vojenské rozhledy / Czech Military Review92(1), 60-70
Stáhnout citaci

Reference

  1. BROŽ, Ivan. Manažeři války. 2. vyd., Praha: Epocha, 2003. ISBN 80-86328-31-7.
  2. KIRKPATRICK, Donald L. Evaluating training programs: The four levels. San Francisko: Berrett-Koehler, 1994, ISBN 80-7178-463-X.
  3. PHILLIPS, Jack. J. Return on Investment in Training and Performance Improvement Programs. 2. vyd. Boston: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2003. ISBN 0750676019.
  4. ZŮNA, J., PERNICA, B. Potřebuje vysokoškolské vzdělání vojenských profesionálů reformu? Vojenské rozhledy, 2010, roč. 19, č. 3. s. 72-83. ISBN 1210-3292.
  5. Evropský rámec kvalifikací (EQF) pro celoživotní učení. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, červen 2005, http://www.kvalita1.nuov.cz/data/721_EQF_1_verze.pdf
  6. Zástupci evropských vojenských univerzit v Brně, http://www.vabo.cz/novinky.aspx?id=2190.
  7. Historie a vývoj vysokého školství, http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/p/3314-10.
  8. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2007, ISBN 978-80-254-2218-2.