Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 3/2009: 43-48
Today's Diverse Army: Changes in the System of Training and Career Preparation of Junior OfficersMilitary art
The article elaborates local conditions that lead to the fundamental changes in recruitment and preparation system of new army officers. Traditionally, new career officers used to be graduates from military colleges (since 2004 University of Defence). Due to the changes aroused by the transition from conscription to all volunteer forces, Czech military is experiencing increased internal and external pressures on this traditional models of recruitment and preparation. At present, the most visible outcome of this development is severe shortage of junior officers. The combination of internal and external factors (competitive civilian job market) brings the need for expansion of the traditional recruitment models. One of the most promising ways of manning appears to be recruitment of graduates from civilian universities and their subsequent military training at Military Academy in Vyškov.
Keywords: replenishment of personnel,officers,rank structure,traning and education of personnel,training,education,officers courses
Published: September 15, 2009 Show citation
References
- ROSTKER, B. The Evolution of the All-Volunteer Force. 1st ed. Santa Monica: RAND, 2006. ISBN 0-8330-3895-8.
- ROZEMBERG, Vj., PROCHOROV, Ai. Čo je teoria hromadnej obsluhy (teoria frontov). 1. vyd. Bratislava: SNTL, 1965.
- PERNICA, B. Problém vztahu velikosti obsluhovaného systému a hospodárnosti jeho systému obslužného na příkladu vojenského vysokého školství. In Kariérní vzdělávání [CD-ROM]. Praha: Carolina, 2004. [7. mezinárodní konference O informatické podpoře personálních procesů. Praha: MO ČR 29. 9. až 2. 10. 2003.]
- Vystoupení Paula Watte. In Vojenský profesionál a problémy profesionalizace armád. Praha: Správa sociálního řízení FMO, 1991. s. 65-72.
- Úkoly úseku pro sociální a humanitární věci. [výtah z vystoupení náměstka FMO A. Raška]. Výběr statí..., 1992, roč. [neudán], č. 1 [leden], s. 1-24.
- RAŠEK, A. aj. Proměny vojenského školství. Výběr statí..., 1992, roč. [neudán], č. 10 [říjen], s. 1-18.
- NOVOTNÝ, F. P. Potřebuje Armáda České republiky humanitní vzdělávání? Výběr statí..., 1993, roč. [neudán], č. 12 [prosinec], s. 41-56.
- Jak dál ve vojenském školství? [rozhovor se zástupcem ředitele odboru vzdělávání MO ČR J. Táborským]. Výběr statí..., 1995, roč. [neudán], č. 4 [duben], s. 28-32.
- ČERNOCH, F. Modernizace vzdělávání vojenského profesionála. Výběr statí..., 1996, roč. [neudán], č. 6 [červen], s. 25-35.
- ČECH, V. Může si Česká republika dovolit vysokou vojenskou školu? In. Kariérní vzdělávání [CD-ROM]. Praha: Carolina, 2004. [7. mezinárodní konference O informatické podpoře personálních procesů. Praha: MO ČR 29. 9. až 2. 10. 2003.]
- Koncepce výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky. A-report, 2002, roč. [nezjištěn], č. [zvláštní číslo].
- Koncepce výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky přepracovaná na změněný zdrojový rámec. A-report, 2003, roč. [nezjištěn], č. 24.
- ZŮNA, J. Důstojnický kurz: Pružné doplňování důstojnického sboru AČR. In Ochrana, bezpečnost, obrana. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2008, ISBN 80-7231-561-1, s. 70-77.


