Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2006: 112-118

Metody výuky cizích jazyků a jejich význam v profesionální armáděInformace

Npor. Ing. Petra Vráblíková, Ph.D.

V tomto článku jsou představeny základní metody výuky cizích jazyků, které jsou standardně využívány nejen v podmínkách civilních, státních, ale i soukromých vzdělávacích organizací. Pokusíme se tedy objasnit teoretické přístupy k dané problematice a poskytnout tak vojenským i civilním odborníkům dostatečné základy pro úvahy nad úlohou a významem těchto metod v rámci jazykového rozvoje vojenských profesionálů Armády České republiky. V konkrétním úhlu pohledu se článek zabývá významnými metodami, jejichž používání přináší efektivní výsledky. Každá metoda je podrobně rozebrána v souvislosti s dosahovanými cíli, klíčovými charakteristikami a typickými technikami. Na závěr jsou uvedeny komentáře a cenné zkušenosti ve výuce.

Methods of Teaching of Foreign Languages and their Importance in Professional Forces

The authoress makes us acquainted with several basic methods of language drills, standardly used not only in military or state schools, but also in private educational institutions. Every described method is elaborated in detail, together with desirable educational goals, key characteristics, and representative ways of instruction. They are as follows: Audio-lingual Method, Grammar Translation Method, Direct Method (i.e. Berlitz Method) and Silent Way. Berlitz's method, although popular, was superseded by the old, classical, form-emphasizing Grammar Translation Method, which held reign until the 1950s when it was supplanted by the Audio-lingual Method (ALM), a method sometimes called "military method", based upon deep control, examination, extensive repetition. In a kind of behavioural conditioning, students do language drills, memorize set phrases and patterns, learn vocabulary in context, and focuse on correct form and the production of error-free sentences. "Silent Way", which came into existence in the 60s, covers all above mentioned methods. Learners of foreign language study the language in a similar way as they learned their own mother tongue, even with mistakes, later corrected by a teacher.

Zveřejněno: 15. březen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vráblíková, P. (2006). Metody výuky cizích jazyků a jejich význam v profesionální armádě. Vojenské rozhledy / Czech Military Review87(1), 112-118
Stáhnout citaci

Reference

  1. BROWN, H. D. Principles of Language Learning and Teaching. Pearson ESL, 2000, 352 s.
  2. CELCE-MURCIA, M. Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 2001, 584 s.
  3. COOK, V. J. Second Language Learning and Language Teaching. London: Arnold Publishers, 2001, 262 s.
  4. ELLIS R. Second Language Acquisition. Oxford University Press, 1999, 158 s.
  5. ELLIS, N. Implicit and Explicit Learning of Languages. Academic Press, 1994, 599 s.
  6. Graves, K. Designing Language Courses: A Guide for Teachers. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1999, 308 s.
  7. HARMER, J. How to Teach English. Longman Publishing Group, 1997, 285 s.
  8. LARSEN-FREEMAN, D. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2000, 208 s.
  9. ROGERS, T., SWAN, M. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press, 2001, 248 s.
  10. RICHARDS J. C. Methodology in English Language Teaching. Cambridge University Press, 2002, 430 s.