Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 3/2023: 82-95

Válečná hra v kontextu počítačové simulace bojeRecenzované - Vědecký

Jiří Černý1, Vladimír Vráb2, Jan Zezula3
1 University of Defence
2 University of Defence
3 University of Defence

Válečná hra je respektovaným nástrojem pro rozhodování velitelů. Její příprava, provedení a hodnocení výsledků vyžaduje přesnou organizaci a nemalý časový fond. Časový aspekt je ale v současné dynamické době limitujícím faktorem k objektivnímu spíše objektivizovanému hodnocení variant provedení operace. Článek nepopisuje proces přípravy válečné hry, je zaměřen na prováděcí fázi, kde uvádí využití konkrétního simulačního systému[1] ve válečných hrách a za jakých teoretických podmínek lze výsledky simulace boje považovat za validní. Zároveň hodnotí časovou efektivitu jejího použití ve válečné hře. Experimentálně bylo ověřeno, že testovaný simulační systém lze pro válečnou hru používat zejména v režimu zrychlené simulace. Byla také verifikována konfigurace výpočetního systému, který umožňoval podstatné zrychlení běhu simulace scénáře válečné hry.
[1] Masa SWORD, verze 6.20.1.

Klíčová slova: Cvičení s počítačovou podporou; experiment; počítačová simulace boje; válečná hra.

A War Gaming in the Context of a Computer Simulation of Combat

The war game is a respected tool for commanders' decision-making. Its preparation, execution, and evaluation of results require precise organization and a considerable time commitment. However, the time aspect is a limiting factor in the current dynamic era to a rather objectified evaluation of the variants of operation execution. The article does not describe the process of wargame preparation, it focuses on the execution phase, where it presents the use of a particular simulation system in wargames and under which theoretical conditions the results of combat simulation can be considered valid. It also evaluates the time efficiency of its use in a wargame. It has been experimentally verified that the tested simulation system can be used for a wargame especially in the accelerated simulation mode. The configuration of the computing system was also verified, which allowed a substantial acceleration of the simulation run of the wargame scenario.

Keywords: Computer Assisted Exercise; Computer Simulation of Combat; Experiment; War Gaming.

Zveřejněno: 15. září 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Černý, J., Vráb, V., & Zezula, J. (2023). Válečná hra v kontextu počítačové simulace boje. Vojenské rozhledy / Czech Military Review104(3), 82-95
Stáhnout citaci

Reference

  1. Polní řád pozemních sil Armády České republiky (Vševojsk-Ř-2). MO ČR, Praha, 2022.
  2. Mazal, Jan, Zezula, Jan, Procházka, Josef a Procházka Dalibor. Využití modelování na simulace v procesu optimalizace výstavby Ozbrojených sil České republiky. Vojenské rozhledy. 2022, 31 (4), 140-158. ISSN 1210-3292 (print), 2336-2995 (online). Available at: www.vojenskerozhledy.cz
  3. HRNČIAR, Michal and Jaroslav KOMPAN. Factors Shaping the Employment of Military Force from the Perspective of the War in Ukraine. Vojenské rozhledy. 2023, 32 (1), 069-082. ISSN 1210-3292 (print), 2336-2995 (online). Available at: www.vojenskerozhledy.cz
  4. Komárek, Jaroslav. Válečné hry a některé problémy jejich využití. Vojenské rozhledy, ISSN 12010-3292, 1993, ročník II (XXXIV), č. 2/1993, s. 98-102.
  5. Valach, František. Strategická válečná hra s volným průběhem. Vojenské rozhledy, ISSN 12010-3292, 1992, ročník I (XXXIV), č. 8/1992, s. 76-88.
  6. Wargaming Handbook. The Development, Concepts and Doctrine Centre. August 2017. MoD Shrivenham, SWINDON
  7. Birnstiel, Marc; Kämmerer, Michael; Kern, Stefan; May, Thomas; Noeske, Andreas; Reershemius, Ingo; Seglitz, Christoph; Walther, Marc-André. Wargaming - Guide to Preparation and Execution. Führungsakademie der Bundeswehr. Hamburg 2004.
  8. Příprava příslušníků Armády České republiky. Vojenská publikace Pub-70-01-01. Čísla 2, Ročník 2007.
  9. Valach, František. Význam uplatnění válečných her, modelování - simulací. Vojenské rozhledy. Brno, 1992. str. 59 - 62.
  10. Kulíšek, Jaroslav. Válečná hra. Vojenské rozhledy. ISSN 1210-3292, 2010, ročník XIX (LI), č. 1/2010, s. 60-82.
  11. Bi-SC - 75-3 Collective Training and Exercise Directive. Supreme Allied Commander, Europe B- 7010 SHAPE, 2013.
  12. Počet operátorů se lišil cvičení od cvičení v závislosti, jak byly rozloženy scénáře cvičení pro jednotky modrého, červeného a nadřízeného
  13. Flasar, Zdeněk a Zezula, Jan. "Brigádní protiútok". Vojenské reflexie 16, č.1 (2021): 89-108. https://doi.org/10.52651/vr.a.2021.1.89-108
  14. Birnstiel, Marc; Kämmerer, Michael; Kern, Stefan; May, Thomas; Noeske, Andreas; Reershemius, Ingo; Seglitz, Christoph; Walther, Marc-André. Wargaming - Guide to Preparation and Execution. Fuhrungsakademie der Bundeswehr. Hamburg 2004.
  15. Wargaming Handbook. The Development, Concepts and Doctrine Centre. August 2017. MoD Shrivenham, SWINDON
  16. Vojenská publikace Pub-70-01-01, Příprava příslušníků AČR. Vyškov: Správa doktrín ŘeVD. MO ČR-AVIS Praha 8. ledna 2007, str. 171.
  17. Kulíšek, Jaroslav. Válečná hra. Vojenské rozhledy. ISSN 1210-3292, 2010, ročník XIX (LI), č. 1/2010, s. 60-82.