Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 3/2022: 84-100

Kariérové vzdělávání vojenských leaderů v oblasti získávání poznatků a využívání zkušenostíRecenzované - Vědecký

Richard Saibert

Článek je zaměřen na problematiku rozvoje a posilování kompetencí vojenských leaderů nezbytných pro řízení procesu Získávání poznatků a využívání zkušeností (ZPVZ) v AČR. Analýza ukazuje, že problematika ZPVZ je dostatečně řešena v příslušných vojenských dokumentech, které poskytují základ pro definici relevantních kompetencí. Dotazníkové šetření prokázalo, že většina respondentů uplatňuje identifikované kompetence související především s analytickou fází a fází ověřováním identifikovaných zkušeností. Článek dále přináší návrh studijního kurikula, které může být využito jako ucelený rámec pro studijní programy v rámci kariérového vzdělávání poskytovaného v současné době Centrem bezpečnostních a vojenskostrategických studií Univerzity obrany a Velitelstvím výcviku - Vojenskou akademií.

Klíčová slova: Získávání poznatků a využívání zkušeností; kompetence; kurikulum

Career Education Of Military Leaders in the Area of the Lessons Learned

The paper is focused on the issue how to develop and strengthen the competencies of military leaders essential for management of the Lessons Learned process in the Czech Armed Forces. The analysis shows that the issue of lessons learned is sufficiently addressed in relevant military documents which provides a foundation for definition of relevant competencies. Questionnaire survey proves that most respondents apply identified competencies related primarily to analysis phase and the verification of lessons identified. The article further presents a study curriculum proposal that can be used as a comprehensive framework for study programs within career education currently provided by the Center for Security and Military Strategic Studies of the University of Defence and the Training Command - Military Academy.

Keywords: Lessons Learned; Competency; Curriculum

Zveřejněno: 15. září 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Saibert, R. (2022). Kariérové vzdělávání vojenských leaderů v oblasti získávání poznatků a využívání zkušeností. Vojenské rozhledy / Czech Military Review103(3), 84-100
Stáhnout citaci

Reference

  1. GEOANĂ, Mircea. Speech by NATO Deputy Secretary General, Mircea Geoană, at the NATO Lessons Learned conference. NATO: North Atlantic Treaty Organization [online]. Brusel: NATO, 2021, 16. 3. 2021 [cit. 2021-5-22]. Available at: https://bit.ly/2S4pPnQ
  2. KOLÁČNÁ KOSECOVÁ, Janka, SAIBERT, Richard. Optimalizace procesu získávání poznatků a využívání zkušeností a význam přípravy personálu v této oblasti. Vojenské rozhledy. (Czech Military Review.), 2018, 27(59)(2), 33-52. ISSN 1210-3292
  3. SAIBERT, Richard. European Sectoral Qualifications Framework for Military Officer Profession from the Perspective of the Czech Republic. VOJENSKE ROZHLEDY-CZECH MILITARY REVIEW, 2021, 30(3), 59-74. ISSN 1210-3292
  4. KOSECOVÁ, Janka; KUBEŠA, Milan; GRMELA, František. Místo a role procesu získávání poznatků a využívání zkušeností v Armádě České republiky. Vojenské rozhledy. (Czech Military Review.), 2015, sv. 24(56), č. 1, s. 72‑85. ISSN 1210‑3292
  5. Nařízení NGŠ AČR k realizaci a rozvoji procesu ZPVZ v AČR. 2017. Praha. Čj. MO 72925/2017-1122
  6. SENGE, Peter M. The Fifth Discipline: The Art & Practice of the Learning Organization. Praha: Management Press, s.r.o, 2009. ISBN 978-80-7261-162-1
  7. KOSECOVÁ, Janka; KUBEŠA, Milan; GRMELA, František. Místo a role procesu získávání poznatků a využívání zkušeností v Armádě České republiky. Vojenské rozhledy. (Czech Military Review.), 2015, sv. 24(56), č. 1, s. 72‑85. ISSN 1210‑3292
  8. KOSECOVÁ, Janka and Richard SAIBERT. Optimalizace procesu získávání poznatků a využívání zkušeností a význam přípravy personálu v této oblasti. Vojenské rozhledy. 2018, 27 (2), 33-52. ISSN 1210-3292 (print), 2336-2995 (on-line).
  9. SLÍVA, Petr a Tomáš ŠPOK. Využití evaluačních nástrojů nato pro hodnocení připravenosti pozemních a vzdušných sil AČR. Vojenské rozhledy. 2022, 31 (2), 017-033. ISSN 1210-3292 (print), 2336-2995 (on-line). Available at: www.vojenskerozhledy.cz.
  10. KUBEŠA, Milan a DUBEC Radek. 2013. "K teorii schopnosti ozbrojených sil.". Vojenské rozhledy 22 (3): 41-51. https://doi.org/10.3849/2336-2995.22.2013.03.041-051.
  11. KOSECOVÁ, Janka. Proces získávání poznatků a využívání zkušeností jako součást procesního řízení v resortu Ministerstva obrany. Vojenské rozhledy. (Czech Military Review.), 2016, sv. 25(57), č. 3, s. 46‑60. ISSN 1210‑3292.
  12. KOLÁČNÁ KOSECOVÁ, Janka, SAIBERT, Richard. Optimalizace procesu získávání poznatků a využívání zkušeností a význam přípravy personálu v této oblasti. Vojenské rozhledy. (Czech Military Review.), 2018, 27(59)(2), 33-52. ISSN 1210-3292
  13. European External Action Service: Sectoral qualifications framework for the military officer profession : SQF-MILOF. Volume 2, Publications Office, 2021, Available at: https://data.europa.eu/doi/10.2871/989318
  14. ROTHWELL, William. Career planning and succession management: developing your organization's talent-for today and tomorrow. Westport, Ct.: Praeger Publishers, 2005. ISBN 02-759-8359-5
  15. ANDERSON, Lorin a David KRATHWOHL. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Complete ed. New York: Longman, 2001. ISBN 0-321-08405-5.
  16. SAIBERT, Richard. European Sectoral Qualifications Framework for Military Officer Profession from the Perspective of the Czech Republic. VOJENSKE ROZHLEDY-CZECH MILITARY REVIEW, 2021, 30(3), 59-74. ISSN 1210-3292
  17. ŠTĚPÁNEK, Přemysl and Richard SAIBERT. Officer's Competencies. Vojenské rozhledy. 2020, 29 (1), 051-070. ISSN 1210-3292 (print), 2336-2995 (online).
  18. VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.
  19. Quota selection is an unlikely selection in which we do not select at random, but try to meet predetermined quotas (eg age, gender, completed education or place of residence). A prerequisite for quota selection is knowledge of the distribution of these traits in the population, resp. in the given career courses.
  20. ANDERSON, Lorin a David KRATHWOHL. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Complete ed. New York: Longman, 2001. ISBN 0-321-08405-5.
  21. SAIBERT, Richard. Strategické přístupy k přípravě vojenských profesionálů pro budoucí operace. [disertation]. Brno: Univerzita obrany v Brně, 2019, 151 s.
  22. Learning descriptors related to responsibility and autonomy are those formulated competencies verified in survey.