Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 4/2021: 141-153
The Hidden Contents in the Professional Military Education ProcessReviewed - Review
Increasing pressure on the quality of the educational content brings the need to address the issue of hidden mechanisms in the educational process that have impacts on the quality of knowledge and skills. This article discusses the existence of the hidden curriculum in lifelong learning and puts it into the context of the lifelong Professional Military Education as it is provided at the Centre for Security and Military Strategic Studies at the University of Defence. The uncovering of the hidden content in education may not be a welcome process, in extreme it may become unacceptable. However, hidden content can affect the achieved learning outcomes, as well as their deliberate disclosure and appropriate processing. The aim of the article is to describe whether and with what benefit can the concept of the hidden curriculum be applied to professional military education in the Centre for Security and Military Strategic Studies environment
.
Keywords: Curriculum; Hidden Curriculum; Professional Education; Career Courses.
Published: December 15, 2021 Show citation
References
- MAREŠ, Jiří, RYBÁŘOVÁ, Marie. Skryté kurikulum - málo známý parametr klimatu vysoké školy. In: JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy. Brno, 2003, 99 - 122. ISBN 80-86633-13-6.
- WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN isbn80-210-0846-6.
- VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1734-0.
- WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
- VALLANCE, Elizabeth. Hiding the Hidden Curriculum. Curriculum Theory Network [online]. 1974, 4(1), 5-21 [cit. 2020-01-14]. DOI: 10.2307/1179123. ISSN 00784931. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/1179123
- ŠVEC, Štefan. Anglicko-slovenský lexikón pedagogiky a andragogiky. Bratislava: IRIS, 2008. ISBN 978-80-89256-21-1.
- APPLE, Michael W. Ideology and curriculum. 2nd ed. New York: Routledge, 1990. ISBN 0-415-90266-5.
- KAŠČÁK, Ondrej. Rituály a skryté kurikulum alebo kam v pedagogike zariadiť rituálné štúdie? Studia paedagogica [online]. 2009, 14(2), 29-40 [cit. 2020-01-13]. ISSN 2336-4521. Dostupné z: www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/82
- ANDERSON, Terry. The Hidden Curriculum in Distance Education An Updated View. Change: The Magazine of Higher Learning [online]. 2001, 33(6), 28-35 [cit. 2020-01-14]. DOI: 10.1080/00091380109601824. ISSN 0009-1383. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00091380109601824
- LORENCOVÁ, Jitka. Skryté kurikulum, stále aktuální problém školy a pedagogiky. Paidagogos: Časopis pro pedagogiku v souvislostech [online]. 2015, 2015(2), 5-46 [cit. 2020-01-14]. ISSN ISSN 1213-3809. Dostupné z: http://www.paidagogos.net/issues/2015/2/article.php?id=2
- BOMBA, Lukáš. Skryté kurikulum vo svetle metodologického holizmu a metodologického individualizmu. Pedagogická orientace: Vědecký časopis České pedagogické společnosti [online]. MUNIPRESS, 2013, 23(1), 27-47 [cit. 2020-01-14]. ISSN 1805-9511. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/710/668
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
- ŠLANGAL, Radek. Možnosti uplatnění kompetenčního přístupu v procesu sebevzdělávání.
- VETEŠKA, Jaroslav, Tereza VACÍNOVÁ a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: Andragogika na prahu 21. století. I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011, s. 179-195. ISBN 978-80-7452-012-9.
- SEMPER, José Víctor Orón a Maribel BLASCO. Revealing the hidden curriculum in Higher education. Studies in Philosophy and Education [online]. 2018, 37(5), 481-498 [cit. 2020-01-14]. ISSN 1573-191X. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1007/s11217-018-9608-5
- WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.


