Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 2/2014: 8-21

NATO Structural Reforms in Practical TermsReviewed - Review

Ing. Josef Procházka, Ph.D.

NATO has been permanently adapting to new outside and inside challenges. Lisbon summit in 2010 is one of the very important milestones in this transformation endeavour. Since 2010, the Alliance has embarked on meaningful structural reforms with the aim to enhance effectiveness, improve efficiency of all NATO entities and make the Alliance fit for its purpose. The main objective of this article is to introduce the scope of NATO reforms and their expected outcomes. Furthermore, this article will assess real achievements and draw at least some lessons from a reform implementation process in order to establish best practice in reforming complex organisations.

Keywords: Reforms, improving effectiveness and efficiency, lessons learned, search for best practices.

Published: June 15, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Procházka, J. (2014). NATO Structural Reforms in Practical Terms. Czech Military Review95(2), 8-21
Download citation

References

  1. Strategic Concept for the Defence and Security of the Members of the North Atlantic Treaty Organization, (Active Engagement, Modern Defence), adopted by the Heads of State and Government at the NATO Summit in Lisbon, 19-20 November 2010. NATO Public Diplomacy Division, Stratcon10EN/1959-10 NATO Graphics and Printing.
  2. Lisbon Summit Declaration, Issued by the Heads of State and Government participating in the meeting of the North Atlantic Council in Lisbon on 20 November 2010. 20 November 2010, p. 13. Press Release PR/CP(2010)0155. Dostupné na: http://www.nato.int/nato_static/assets/pdf/pdf_2010_11/2010_11_11DE1DB9B73C4F9BBFB52B2C94722EAC_PR_CP20100155_ENG-Summit_LISBON.pdf (27. února 2014).
  3. Chicago Summit Declaration, Issued by the Heads of State and Government participating in the meeting of the North Atlantic Council in Chicago on 20 May 2012. 20 May 2012. Press Release (2012) 062. Dostupné na: http://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_87593.htm?mode=pressrelease.
  4. Poslední hodnocení aliančních reforem bylo ministrům obrany předloženo na jejich únorovém zasedání t. r. v Bruselu.
  5. V souladu s pravidly pro poskytování HNS byla připravena dohoda mezi ČR a SHAPE k zabezpečení nasaditelného spojovacího modelu (DCM - Deployable Communication Module) v Lipníku nad Bečvou, který je jako jediná entita na území ČR součástí NCS.
  6. Předfinancování aktivit na zavedení sdílených služeb ve výši 5,8 MEUR. Náklady na transformaci NCS ve výši 63,8 MEUR. Náklady na transformaci agentury komunikačních a informačních systémů (NCIA - NATO Communication and Information Agency) ve výši 18,6 MEUR (zahrnuje i 8,6 MEUR z aktiv agentury) a náklady na přesun spojovací školy NATO z IT do PT ve výši 24,1 MEUR (financováno z NSIP). Výdaje na transformační program komunikačních a informačních systémů směřujících ke konsolidaci infrastruktury v této oblasti ve výši 17 MEUR (financováno z NSIP).
  7. Pro toto strategické velitelství NATO se používá rovněž tradiční název Nejvyšší spojenecké velitelství v Evropě (SHAPE - Supreme Headquarters Allied Power Europe).
  8. NAMSA (logistika), CEPMA (produktovod), NAMA (strategická přeprava), NSA (standardizace), NC3A (komunikační a informační systémy), NACMA (velení a řízení vzdušných sil), NCSA (podpora KIS), RTA (výzkum), NAPMA (NAEW&C), NAGSMA (AGS), NETMA (Eurofighter), NAHEMA (NH-90 Helicopter), NAMEADSMA (MEADS systém protivzdušné obrany), NURC - NATO Underwater Research Centre.
  9. Baseline to Measure the Success of NCIA and NSPA in Achieving their Savings Objectives (AC/335-N(2013)0003-REV2).
  10. Zachována byla činnost následujících agentur - NAPMA, NAGSMA, NETMA, NAHEMA, NAMEADSMA.
  11. NATO Science and Technology Strategy, PO(2013)0020, dated 17 January 2013.
  12. Z analýzy nákladů na CFI a z analýzy dopadů nových pravidel na financování vzdělávání, výcviku a cvičení je zřejmé, že nedochází k zásadní změně v rozsahu využití společného financování. Průměrný roční nárůst se pohybuje mezi 3,4 až 10,6 MEUR. V plánovacím období 2014-2018 to představuje kumulovaný nárůst nákladů v rozmezí 17 až 53 MEUR, tj. ze současných 88 max. na 141 MEUR.
  13. ČR trvale vykazuje velmi vysokou míru implementace projektů NSIP (přes 90).