Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 2/2013: 168-181
Příprava školní mládeže v České republice na mimořádné událostíNerecenzované - Přehledový
Podmínkou správného a efektivního chování člověka za mimořádných událostí je jeho včasná a kvalitní příprava. V současnosti je v České republice zpracovávána koncepce výchovy k přípravě školní mládeže pro ochranu člověka za běžných rizik a za mimořádných událostí. Teprve v průběhu školního roku 2012/2013 získala tato koncepčně ucelenější příprava alespoň na školách základního vzdělávání závazný charakter. Není však dosud po zrušení zákona o branné výchově v roce 1991 uložena na základě zvláštního zákona.
Klíčová slova: Mimořádná událost, biodromální koncepce, civilní ochrana, příprava, člověk, zákon.
Preparation of School Youth in the Czech Republic for Emergencies
The prerequisite of effectivity of people training for the emergencies lies on their timely and high-guality preparation. At present, in the Czech Republic, we prepare defence-training concept for school youth protection under normal risks or emergencies. But it was only in the school year 2012-2013 that more conceptually comprehensive preparation has been introduced, of more binding character, at least in elementary schools, because after the abolition of Act on Military Education in 1991, this sort of preparation is not supported by a special law.
Keywords: Emergency, biodromal concept, civil protection, training, human being, law.
Zveřejněno: 15. červen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- MARTÍNEK, B. et al. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Příručka pro učitele základních a středních škol. 2. vydání. Praha: MV - Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2003.
- MIKA, O., PADRNOS, J. Zákon o ochraně obyvatelstva. Odborný článek. Konference o ochraně obyvatelstva, DEKO 2013.
- PADRNOS, J. Sociální potřeba koncepčního vzdělávání k ochraně člověka za mimořádných událostí. 1. vyd. Praha: Vysoká škola aplikovaného práva, s.r.o, 2011. 260 s. ISBN 978-80-86775-25-8.
- PADRNOS, J. Potřeba biodromální koncepce přípravy občanů k jejich ochraně za mimořádných událostí. Vojenské rozhledy, 2012, roč. 21 (53), č. 4, s. 99-110, ISSN 1210-3292.
- PADRNOS, J. Recenze Revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013.
- SLÁVIK, D. Výsledky experimentu na základních a středních školách. Zpravodaj civilní ochrany, 1998, č. 1. s. 30-31.
- Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 s výhledem do roku 2015. Praha: MV - Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2003.
- Pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných situací do vzdělávacích programů, čj. 34776/98-22, ze dne 4. května 1999. Věstník MŠMT ČR, č. 6.
- Pokyn Ministerstva školství k začlenění problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů a Dodatek k učebním dokumentům pro základní školy, střední školy, speciální školy a vyšší školy - ochrana člověka za mimořádných událostí. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, čj. 12050/03-22, v Praze 4. 3. 2003.
- Pokyny pro organizaci civilní ochrany ve školách a školských zařízeních. Věstník MŠMT ČR č.10-12 z 18.12. 1992.
- Usnesení vlády České republiky, č. 126, ze dne 17. března 1993.
- Zpráva České školní inspekce zaměřená na problematiku ochrany člověka za mimořádných událostí. Česká školní inspekce, Praha, 2002.
- Zpráva České školní inspekce zaměřená na problematiku ochrany člověka za mimořádných událostí. Česká školní inspekce, Praha, 2004.


