Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2012: 162-168

Brány jazykům otevřenéJazyková příprava

PaedDr. Stanislava Jonáková, Mgr. Alena Müllerová

Podpisem Boloňské deklarace v r. 1999 se čelní představitelé 29 evropských zemí zavázali vybudovat evropský prostor vysokoškolského vzdělávání, který by umožnil studovat a pracovat v cizích zemích. Existující mobilita napříč Evropou podporuje mnohojazyčnost a napomáhá lépe pochopit a respektovat tradice evropské jazykové rozmanitosti. V rámci internacionalizace je na vysokých školách pozornost zaměřena na mobilitu studentů, což vede ke snahám vyučovat studijní programy v anglickém jazyce. Internacionalizace se tak vlastně stává kontraproduktivní, neboť je omezována nabídka studia dalších cizích jazyků. Prezentované údaje o výuce jazyků v ČR, o nichž pojednává tento článek, byly získány dotazníkovým šetřením na jazykových pracovištích v textu uváděných fakult v lednu a únoru 2011. Pozornost je věnována výuce ruského jazyka na Univerzitě obrany.

Klíčová slova: stanag,univerzita obrany,jazykova priprava

Open Gates for Languages

The article reflects contemporary issues in the field of language teaching. The University of Defence tries to react flexibly to new situations in the educational process in the European society. Its task is to enhance professional competences of its students and prepare them for their future career in the multilingual globalized environment. The authors, who are language teachers at the University of Defence, describe the procedure of creating an instructional material for their courses of Russian language. The lessons of their textbook have been designed to improve speaking and writing skills in Russian and thus to prepare students for the departmental exam NATO - STANAG 6001.

Keywords: language training,stanag,univerzity of defence

Zveřejněno: 15. březen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jonáková, S., & Müllerová, A. (2012). Brány jazykům otevřené. Vojenské rozhledy / Czech Military Review93(1), 162-168
Stáhnout citaci

Reference

  1. Pařízková, Štěpánka. Ruština pro začátečníky a samouky. Dolní Ředice, P&P, 2009, s. 438, ISBN 978-80-903072-6-1.
  2. Veselý, Jaroslav. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha, SPN, 1985, s. 91.
  3. Vannikov, Jurij V. Obučenije perevodu i perevodnyj metod obučenija, In Russkij jazyk za rubežom, 1980, č. 1, s. 52.
  4. Mathesius, Vilém. Nebojte se angličtiny. Praha, H+H, ISBN 808-60-22595.
  5. Jelínek, S. O didaktických aspektech konfrontace ruštiny s češtinou. Filologické studie IV, Praha, 1973.
  6. Spáčilová, Libuše. Ústní projev žáků v současném cizojazyčném vyučování. In Cizí jazyky, č. 5-6/93 -94, s. 173.
  7. Komenský, Jan A. Nejnovější metoda jazyků, vybrané spisy J. A. Komenského, svazek III, SPN 1964.
  8. Veselý, Jaroslav. Vztah jazykových prostředků a řečových dovedností. In Cizí jazyky, č. 1-2/92-93, s. 11-12.