Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 3/2009: 84-89
Cesty k integraci jazykového a obsahového vzdělávání ve vojenském vysokém školstvíJazyková příprava
Rozšiřování NATO a EU o nové členy iniciovalo zvyšování požadavků na jazykovou úroveň obyvatel všech členských států obou organizací. Intenzivní politické, vojenské, obchodní a kulturní kontakty mezi zeměmi se stávají hnací silou pro rozvoj komunikativních dovedností v cizím jazyce, které jsou nezbytným předpokladem pro úspěšnou orientaci na evropském i světovém trhu práce a podmínkou kariérního růstu obyvatel vyspělých zemí.
Klíčová slova: stanag,univerzita obrany,vojenske skolstvi,jazykova priprava
The Ways of Content and Language Integrated Learning in Military University System
The EU language programme called Content and Language Integrated Learning (CLIL) issued in 2003 comprises the practical idea of effective language preparation by means of vocational subjects discoursed in foreign languages. This way of learnig is suitable specially for graduates from military schools who are going to cooperate with their counterparts from NATO countries. Its a great challenge both for English learners and their language instructors. This article summarises the results of case studies related to prospective accreditation of vocational subjects lectured in English at Defence University, e.g. methods of instruction in mathematical cartography (maps projection) or e-learning (ToolBook II Instructor). For evaluation of case studies covering both possitive and negative aspespects of this method of learnig, the authors used even students opinions.
Keywords: language training,stanag,univerzity of defence,military schools
Zveřejněno: 15. září 2009 Zobrazit citaci
Reference
- BRANDL, K. Integrating Internet-based reading materials into the foreign language curriculum: from teacher-to student-centered approaches. Language Learning & Technology, 2002, vol. 6, no 3, pp. 87-107. ISSN 10943501. URL: http://llt.msu.edu/vol6num3/pdf/brandl.pdf.
- BRINKERHOFF, R. O., APKING, A. M. High impact learning: strategies for leveraging business results from training. Perseus, 2001, 241 p. ISBN 0738205389.
- DARN, S. Content and language integrated learning [online]. 4.1.2008 [cit. 2008-10-16], URL, http://www.teachingenglish.org.uk/think/methodology/clil.shtml.
- LUCKIN, R., AKASS, J., COOK, J., DAY, P., ECCLESFIELD N., GARNETT, F., GOULD, M., HAMILTON, T., WHITWORTH, A. Learner-Generated Contexts: sustainable learning pathways through open content. OpenLearn: Researching open content in education, 2007, pp. 90-94.
- MARSH, D., LANGÉ, G. Using languages to learn and learning to use languages. TIE CLIL. Jyväskylä & Milan 2000.
- TIPPELT, R., ARMORÓS, A. Theory and practice of the project based method. Cologne, 2004. ISBN 3-937 235-27-2.
- URL: http://www.video.muni.cz/.


