Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 2/2009: 128-137
Výuka gramatiky při studiu cizích jazykůJazyková příprava
Zvládnutí gramatiky při studiu cizích jazyků vystupuje jako klíčový prvek úspěšné jazykové akvizice, neboť není možné si kvalitně osvojit cizí jazyk bez dobré znalosti tohoto důležitého prvku. Tento článek představuje základní cíle a techniky výuky, seznamuje s gramatickými pravidly a instrukcemi, srovnává tradiční a komunikační přístupy. Podrobně představuje strategie a možnosti výuky, zároveň nastiňuje přínosy a možnosti zlepšování. Závěr je věnován novým perspektivám výuky gramatiky cizích jazyků.
Klíčová slova: jazykova priprava,vzdelavani,stanag
Teaching Grammar and Learning Foreign Languages
The famous quotation from Moliére that says "Grammar, which knows how to control even kings", implies importance of grammar for everyday use. There are many way of the acquisition of grammar. The best or smartest way of teaching grammar is to memorize rules in sentence contexts to bear them in mind for a longer time, and learn those rules more easily. The authoress presents new ways in teaching grammar, expressed in works by several famous authors, Barton, Birch, Chomsky, Hudson, Larsen-Freeman, Patterson, Pennington, Weaver. Those are: communicative and competitive models, together with systematic and consistent procedures, resulting in highly motivated structure of learning grammar. In the core of this process lies the strong personality of language instructor.
Keywords: language training,stanag,education
Zveřejněno: 15. červen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- BARTON, Geoff. Active Grammar, 2001, 144 s., Oxford University Press, ISBN: 019-8314-825
- BIRCH, M. Barbara. Learning and Teaching English Grammar, 2004, 304 s., Prentice Hall, ISBN: 013-0488-343.
- CHOMSKY, S. Carol. The Acquisition of Syntax in Children from 5 to 10, 1971, MIT Press, 140 s., ISBN 026-2530-201.
- HUDSON, A. Richard. Word Grammar: New Perspectives on a Theory of Language Structure, 2008, 25 s., Continuum, ISBN 184-7140-327.
- LARSEN-FREEMAN, Diane. Teaching Language: From Grammar to Grammaring, 2003, Heinle ELT, 160 s., ISBN 083-8466-753.
- PATTERSON, W. Jay. Grammar Works: Equipping Students With Tools to Master the English Language, 1999, GCB Publishing Group, 160 s., ISBN: 188-8306-432.
- PENNINGTON, C. Martha. New Ways in Teaching Grammar, 1995, 205 s., TESOL, ISBN 093-9791-560.
- WEAVER, Constance. The Grammar Plan Book: A Guide to Smart Teaching, 2006, 168 s., Heinemann, ISBN 032-5010-439.


