Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 1/2006: 108-111
Výuka předmětů prostřednictvím angličtinyInformace
V časopise Cizí jazyky, 2004/2005 č. 3, který se zabývá výukou cizích jazyků v ČR, byl zmíněn Akční plán EU 2004-2006 a byly také zveřejněny některé úvodní pasáže "Sdělení" komise EU. Kromě již známé myšlenky vyučování alespoň dvou cizích jazyků na všech stupních vzdělávání nás zaujal velmi negativní postoj komise EU k poskytování výuky předmětů v anglickém jazyce v zemích, kde angličtina není úředním jazykem. Možná proto, že byly uvedeny pouze některé části uvedeného dokumentu, nebylo nám zcela jasné, proč by vyučování předmětů v anglickém jazyce mělo být tak nevhodné, až nebezpečné. Formulace, že "Současné trendy… mohou mít nepředvídané důsledky na sílu národních jazyků" nám neposkytla dostatečně silné argumenty, abychom s ní souhlasily. Tato problematika nás však zaujala a v krátké době po přečtení uvedeného článku jsme měly možnost seznámit se i s jinými názory, které bychom rády na tomto místě zmínily.
Content Language Learning in English (Integrated CLIL)
The term Content and Language Integrated Learning (CLIL) was originally defined in 1994, and launched in 1996 by continuing education centre of UNICOM, University of Jyäskylä (Finland). It serves to describe educational methods where subjects are taught through a foreign language with dual-focused aims, namely the learning of content, and the simultaneous learning of a foreign language. This was later extended to include learning through any language that is not the first language of the learner. The authoresses discuss several articles released among others at the Internet pages of Guardian Weekly or The OneStop Magazine: The Magazine for English Language Teachers (Prof. Dr. Bob Wilkinson, Prof. Dr. Kari Smith, and Mrs. Gil173 lian Rosner). In our country, at the Defence University Brno, this sort of language instructions is still at its very beginning. The decision to introduce this type of language instruction was by ordered by superior authorities, taking into account increasing language demands on graduates from bachelor type of studies. For military students this sort of learning is, at the same time, both more demanding but also more rewarding.
Zveřejněno: 15. březen 2006 Zobrazit citaci
Reference
- FENG, A. China's minorities learn a difficult language. http://www.guardian.co.uk/guardianweekly/story/0,12674,1440207,00.html.
- KRASHEN, S. D. Second Language Acquisition and Second Language Learning. 1st ed. Pergamon Press. 1981. ISBN 0 08 025338 5.
- ROSNER, G. Content Language Integrated Learning. The Onestop Magazine: The Magazine for English Language Teachers. https://www.onestopenglish.com.
- https://www.onestopenglish.com/content_language_integrated_learning_clil/clil_caseStudyGR.htm.
- https://www.onestopenglish.com/content_language_integrated_learning_clil/QA.htm.
- Sbírka zákonů, Česká republika, ročník 2004, Částka 190.
- SMITH, K. Is this the end of the language class? http://www.guardian.co.uk/guardianweekly/story/0,12674,1440207,00.html.
- WILKINSON, B. Where is English Taking Universities? http://www.guardian.co.uk/guardianweekly/story/0,1440199,00.html.


