Vojenské Rozhledy

Czech Military Review

Vojenské rozhledy / Czech Military Review Nr. 3/2011: 66-75

The Czech Fiscal Policy for Internal and External Security after 1998Opinions, controversy

Podplukovník Ing. Bohuslav Pernica, Ph.D.

When the Czech Republic joined NATO, some structural changes in the national security sector were expected. Actually, changes in national defence strategy were declared by national strategic documents, such as military and security strategies. In addition to it, since 2002 the Czech Republic has been taking part in Global War on Terrorism and, generally speaking, it implies higher expenditures spent on security purposes. Surprisingly, many things have remained the same. The strategic documents were mostly ignored, deep changes did not happen due to fiscal policy based on a traditional incremental budgeting. Proportions between expenditures for internal and external security were only fluctuating.

Keywords: Strategic managemnet, defence budget, security policy, analysis

Published: September 15, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pernica, P.B. (2011). The Czech Fiscal Policy for Internal and External Security after 1998. Czech Military Review92(3), 66-75
Download citation

References

  1. KRULÍK, O., PERNICA, B., STEJSKAL, L. et KAŠÍK, J. More Security Issues are Needed on the European Union Agenda: Beyond an Academic Concept of In/Security in the Era of Global Terrorism. In Economics of Security Working Paper Series, dostupné na citováno 20. 1. 2011.
  2. PETR, J. aj. Mluvnice češtiny (1). Fonetika, Fonologie, Morfonologie a morfemika, Tvoření slov. 1. vyd., Praha: Academia, 1986.
  3. Bezpečnost České republiky a potřeba ústavních změn. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. PAVLÍČEK, V., JIRÁSKOVÁ, V. [editoři] Praha 18.-19. 9. 2003. 1. vyd., Praha: Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2004. ISBN 80-85889-57-9.
  4. PERNICA B. České dilema: Nutnost integrace národního bezpečnostního systému na základě transformace operačních schopností profesionálních národních bezpečnostních institucí. Vojenské rozhledy, 2009, roč. 18, č. 4, s. 50-60, ISSN 1210-3292.
  5. SCHEU, H. Ch. Pojem a geneze principu subsidiarity. In Georgiev, J. [editor]. Princip subsidiarity v právní teorii a praxi. 1. vyd., Praha: CEVRO Institut, 2007. ISBN 978-80-87125-01-4. S. 15-39.
  6. PERNICA, B. Plánování a investiční výdajové programy v odvětví obrany České republiky - spirála dějin nebo bludný kruh? In The XIIIth International Conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance [CD-ROM + sborník abstraktů s. 33]. 1. vyd., Praha: Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1378-2. [13. Mezinárodní konference Teoretické a praktické aspekty veřejných financí. Praha, VŠE 11. Až 12. 4. 2008].
  7. Comprehensive Approach. Trends, Challenges and Possibilities for Cooperation in Crisis Prevention and Management. RINTAKOSKI, K., AUTTI, M. [editors] 1st ed. Helsinki: MoD, 2008. ISBN 978-951-25-1962-25.
  8. Vyhl. č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě.
  9. PERNICA B. Pokladní plnění výdajové části státního rozpočtu, kapitola Ministerstvo obrany, v letech 2004 až 2007. Vojenské rozhledy, 2009, roč. 18, č. 3, s. 49-53, ISSN 1210-3292..
  10. Návrh státního závěrečného účtu státního rozpočtu České republiky za rok 2008, kapitola 307, Ministerstvo obrany, čj. 586-28/2007/DP-8201. Praha: Ministerstvo obrany, 2009.
  11. ENTHOVEN, A., C., SMITH, K., W. How Much Is Enough? Shaping the Defense Program 1961-1969. 2nd ed. Santa Monica: RAND, 2005, ISBN 0-8330-3826-5.